13 mars

thihi, tycker min vän Elina är lite söt :) hon vill vara med mig, naw! hon är mitt mongo :)

mongo = mongolid Mongolider (ursprungligen av mongol samt suffixet "-oid", vilket betecknar likhet; mongoloid syftar dock i senare tid på en människa med Downs syndrom) kallas enligt rasteorin den människoras som innefattar infödda folk i Sydöstasien, Östasien, Centralasien och Nordasien, samt inuiterna (eskimåer) och indianerna i Amerika.

Downs syndrom =  latin Morbus Down, är ett syndrom som beror på en kromosomrubbning. En person med Downs syndrom har tre exemplar av kromosom nr 21 istället för det normala två, så kallad Trisomi-21 (alternativt delar av den extra kromosomen). Det leder till en utvecklingsstörning som kan variera från mycket lindrig till grav. Downs syndrome hänger ofta samman med vissa begränsningar av de kognitiva förmågorna och den fysiska tillväxten, samt en speciell uppsättning med karakteristiska ansiktsdrag. kännetecken. Om barnet har 12 av dessa är diagnosen klar. Några av kännetecknen inkluderar en onormalt liten haka, ett ovanligt runt ansikte, en utskjutande eller förstorad tunga, mandelformade ögon på grund av ett mongolveck på ögonlocket, kortare lemmar och små händer som har en enda fåra i handflatan (som sträcker sig över handflatan), lågt sittande öron, muskelsvaghet och ett avstånd mellan stortån och den andra tån som är större än vad som är vanligt. Personer med Downs syndrom har en ökad benägenhet att få problem med hjärtat, gastroesofageal refluxsjukdom, återkommande infektioner i örat, obstruktiv sömnapné samt problem med sköldkörteln med mera.

Där har ni. Se vad ni kan lära er av att läsa min blogg. Väldigt intressant, ger ett stort + till den som orkat läsa allt. Det är helt totalt onödig info. Men nåja.

PUSS PÅ ER ALLA MONGOSAR :D ::D


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag läste allt, men jag kan berätta att jag är uttråkad nå jävulskt! xD

2010-03-13 @ 22:17:49
URL: http://psykobitch.webblogg.se/
Postat av: Elina

Läste det du hade i fet text vilket innebar Amanda, att du läste allt :)

2010-03-13 @ 23:16:18
Postat av: amanda

haha bra där johanna, nu har du lärt dig nånting för livet! :D

2010-03-14 @ 01:49:50
Postat av: natalie

lol är jag ett offer eller vad? läste allt. HAHAHA

2010-03-14 @ 02:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0